Vinterdæk er din sikkerhed

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Når vinteren nærmer sig, nærmer spørgsmålet om vinterdæk sig også. Mange er i tvivl om, hvornår de skal skifte sommerdækkene ud med vinterdæk og om det overhovedet er nødvendigt. Men det er det – hvis man vel at mærke vil køre sikkert hele vinteren igennem uden at være til fare for både sig selv og sine medtrafikanter. Til spørgsmålet om, hvornår man skal skifte til vinterdæk, skal man bare huske på tallet 7. Man skal nemlig skifte, når temperaturen når ned på 7 grader. Her får du at vide, hvorfor det er vigtigt at skifte til vinterdæk, når der er risiko for at vejbanen dækkes af sne of slud.

Vinterdæk mindsker bremselængden

Hvis man kører rundt med sommerdæk i vinterperioden udsætter man både sig selv og andre for stor risiko. Vintervejret er ustabilt og kan hurtigt skifte. Hvis det er tørt og solrigt, når man kører hjemmefra er det langt fra sikkert, at det sammen gælder, når man skal hjemad igen. Måske er det begyndt at sne i mellemtiden, og bilen vil skøjte rundt på vejbanen hele vejen hjem. Har man vinterdæk på bilen i vinterføre, bremser den markant bedre end med sommerdæk. Sommerdæk vil ofte have brug for en bremselængde, der er 1 til 2 gange længere end vinterdæk på en vejbane med sne eller slud. På en våd vej bremser sommer- og vinterdæk nogenlunde lige godt. På en tør vej bremser vinterdæk dog lidt dårligere end sommerdæk, hvilket man naturligvis skal være opmærksom på under kørslen. Et dæk skal efter loven skiftes, når mønsterdybden når ned på 1,6 mm. FDM anbefaler dog, at man skifter før, nemlig når mønsterdybden når 3 mm.

Hvad er specielt ved vinterdæk?

I forhold til et sommerdæk er vinterdækket lavet af en blødere gummitype, der bliver ved med at være smidigt selv ved lave temperaturer. På et vinterdæk er slidbanemønsteret bygget op af gummiblokke, som igen er delt op i fine lameller. Derfor kaldes denne dæktype lameltypen. Lamellerne får slidbanens elementer til at bevæge sig uafhængigt af hinanden, hvilket har den effekt at dækket er selvrensende. Det vil sige, at sne og is falder af dækket under kørslen. Det er selvfølgelig en væsentlig egenskab, når man skal køre i vinterføre. I praksis betyder det, at der overføres flere bremse- og styrekræfter fra bilens hjul og ned til vejen. Et vinterdæk skal altid være mærket med det såkaldte bjerg- og snefnugsymbol, som betyder, at dækket opfylder helt særlige friktionskrav.

Hvilken bredde skal et vinterdæk have?

Det har været kutyme at vælge smallere dæk, når det kom til vinterdæk. Grunden var, at de smalle dæk bedre kunne trænge ned i sne og slud og nå vejbanen. Det gælder dog ikke nødvendigvis mere. Der sker løbende en udvikling i forhold til vinterdæk, og der er sket meget store fremskridt. I dag har også vinterdæk med bredde gode styre- og bremseegenskaber på glatte vinterveje. Det er dog altid en god ide at montere den dækstørrelse, som bilen er født med. På den måde bevares køreegenskaberne ligeledes på tør vej.

M+S mærkning og EU-mærkning

Ud over bjerg- og snefnugsymbolet skal et vinterdæk altid bære bogstaverne M+S, som står for det engelske Mud & Snow (på dansk betyder det mudder & sne). Ifølge loven er det et krav, at alle fire dæk skal være mærket med symbolet M+S. Det er altså ikke lovligt at køre med kun nogle dæk af denne type. I tillæg skal dæk, som sælges i EU være mærket med et specielt EU sikkerheds- og miljømærke. I praksis betyder det, at hvis dæk er produceret senere end d. 1/6-2012 og sælges senere end 1/11-2012, skal de have EU-mærket for at være lovlige.

Kør altid efter forholdene

Uanset om man har de bedste vinterdæk på bilen, er det vigtigste altid at køre efter forholdene. Vinterdækkene kan ikke gøre det alene. Hastigheden skal afpasses efter forholdene og vejrudsigten undersøges på forhånd.

 



Spar op til 80% med Valby deals






Læsertilbud