Få bedre vaner

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Vaner er svære at komme af med, fordi de er trygge og vante. Det er en måde for hjernen at slappe af med, fordi den bare kan gøre, som den plejer. Læs med her for at få tips til at vende dine dårlige vaner til noget godt.

 

Tag cyklen på arbejde

Bilen er en kær ven på de travle hverdagsmorgener. Men hvis du bor forholdsvis tæt på din arbejdsplads, kan du faktisk spare tid ved enten løbe eller cykle til og fra job. Når du undgår at tage bilen eller offentlig transport på arbejde, gør du bevægelse og motion til en del af din hverdag, uden du nødvendigvis lægger mærke til det. Det giver dig samtidig en god start på din dag, når du bevæger dig fra morgenstunden. Hvis du synes, det er udmattende i starten, kan du nøjes med en eller to gange om ugen. Lidt motion er trods alt bedre end ingen motion.

 

Væn dig af med cigaretterne

Rygning er en af de vaner, der er sværest at komme af med, netop fordi det er en afhængighed. Måske går det rigtig godt med dit rygestop i hverdagene, men så snart weekenden kommer tættere på, opstår den største udfordring. Du er ude med dine venner og ryger i fælden. I den situation kan en e-cigaret være en kæmpe hjælp, fordi den giver samme afslappende fornemmelse som en cigaret, men er langt fra lige så usundt. Se udvalget her.

 

Tag opvasken

Du har netop spist din aftensmad og bevæger dig ud i køkkenet med din snavsede tallerken og dit brugte bestik. Men du kan nemt komme i tanke om så mange andre aktiviteter, der kunne være mere interessant og underholdende end at vaske op. Der er bare lige dét, at dit køkken altså ser meget mere ordentligt ud, hvis du sørger for at vaske op med det samme, så det ikke står og roder. Gør det til en god vane altid at snuppe opvasken lige efter aftensmad, så det er ude af verdenen.

 

Få din søvn

Selvom klokken er tæt på midnat, kan du ikke holde dig fra at snuppe computeren med i seng og se det næste afsnit af din yndlingsserie. Og de tre næste. Men det er vigtigt at huske, at søvn er altafgørende for dit helbred og dit humør. Prøv at lade computeren og al anden elektronik blive ude af soveværelset, så du får den søvn, du har brug for.



Spar op til 80% med Valby deals






Læsertilbud