Der er næsten ikke noget værre end at have problemer med bilen. Især ikke hvis man ikke har en skid forstand på det. Man ved bare, at den plejede at køre, og nu gør den ikke, og hvad skal man så gøre? Bare lade den stå i garagen. Nej, det tror jeg ikke. Jeg har haft små og store tilfælde med min Renault, og her vil jeg give mine erfaringer med episoderne.
Vinterdæk om vinteren
Når man går fra sommer til vinter skal man sørge for at ens dæk kan følge med. Vintervejret kan gøre kørebanen til en glatbane, og så skal man passe på. Selvom jeg godt kunne tænke mig at være en kvinde med mange færdigheder i orden, så kan jeg lige så godt lade vær med at snyde mig selv. Jeg har sprunget over hvor gærdet er lavest og fået sat vinterdæk på hos mit Renault værksted. Men man hører så ofte de her uhyggelige historier om dækket, der ruller af på motorvejen, fordi skruerne ikke var strammet nok, og derfor skal du køre til et Renault værksted!
Hvilke væsker skal min bil have?
Der er mange ting, der kan gå galt med en bil. Husker du at tjekke vand og olie på bilen? Det skal rent faktisk gøres en gang om ugen, og hvem i fanden gør også lige det. Jeg har i hvert fald aldrig mødt sådan en tosse, men alligevel giver det måske meget god mening, for da jeg var på mit Renault værksted sidste gang, så fortalte mekanikeren, at jeg havde kørt uden kølervæske i mindst en måned, og sådan noget er bare med til at gøre en bil ekstra deprimeret.
Nej tak til bøder!
Der er åbenbart alt for mange ting, som man skal tjekke på en bil. Vidste du, at du også skal tjekke dine lamper, hver gang du skal ud at køre? Du skal se om nærlys, fjernlys og positionslys virker, og det gør man jo bare ikke. Jeg har da vigtigere ting at bruge min tid på. Men det kostede mig så også lige en bøde på 1500 kroner, fordi jeg mødte den forkerte politibetjent. Det er mange dumme penge.