Den nye persondatalov fra EU træder i kraft her den 25. maj 2018. Den går under navnet General Data Protection Regulation (GDPR). Du har måske hørt om dette. Som virksomhedsejer er det utrolig vigtigt, at du er indforstået med, hvad det betyder for dig, da persondataloven sætter nogle store krav til virksomheder og offentlige myndigheder. Der kan være store økonomiske og PR-relaterede konsekvenser ved ikke at opfylde kravene, hvis ikke din virksomhed er klædt på til den nye opgave. Men før du kan blive det, så skal vi se på, hvordan det påvirker dig.
Hvordan påvirker det dig?
Persondataloven påvirker virksomheder og offentlige myndigheder, og hvis du er virksomhedsejer, så skal du læse med her. Formålet med GDPR er at sikre databeskyttelsen for individer og give borgere kontrol over deres personlige data. Men hvad skal du gøre som virksomhedsejer?
Hvad pålægges der virksomheder og organisationer?
Der bliver sat store krav til håndteringen af disse personlige oplysninger, der er utrolig vigtigt, at ens virksomhed er godt klædt på til dette. GDPR kræver af organisationer, at de skal beskytte persondata ved hjælp af administrative og organisatoriske tiltag.
Hvad er konsekvenserne for ikke at efterleve kravene?
Der er store konsekvenser ved ikke at opfylde de nødvendige krav. En af de negative sider er dårlig PR og omtale i pressen. Det er ikke noget, som din virksomhed har godt af rent økonomisk. Derudover risikerer man også bøder op til 4 % af den årlige omsætning eller et maksimalt beløb på 20 millioner euro.
Hvad har individer ret til?
Listen er lang for, hvad individer har ret til i det nye lovtiltag, men nogle af de mest bemærkelsesværdige er retten til at få besked, når persondata behandles, retten til at blive glemt og retten til adgang til de informationer, der behandles.
Brug for at læse mere?
Såfremt du har brug for at læse mere om den nye persondatalov, så kan du finde meget mere information om emnet ved at klikke her. Her finder du et udpenslet indlæg, der beskriver den nye persondatalov i detaljer.