Internettet er i dag en fuldstændig forandret størrelse i sammenligning med de tidlige dage, hvor en hjemmeside bestod af en samling enkle hvide sider, lister med links og måske et logo af en slags. I dag er hjemmesider præget af ekstremt komplekse layouts, unikke fonde, skræddersyede farvesammensætninger og dynamiske animationer. Når udført korrekt, kan en særlig styling af en hjemmeside forøge dens tiltrækningskraft voldsomt. Omvendt kan en forkert styling indebære, at du kan blive nødt til at lukke hjemmesiden helt ned og starte forfra.
Højt specialiseret opgave
Udvikling og vedligeholdelse af websites er med andre ord blevet en højt specialiseret opgave, der bedst varetages af folk med mange års erfaring. Professionelle, der holder sig skarpt opdateret med den seneste teknologiske udvikling og de trends i brugeradfærd på nettet. Alt fra valget og sammensætningen af ord (teksternes syntax) over valget af baggrundsbilleder til din hjemmesides særlige tilgængelighedsdesign (navigerbarheden) er i dag afgørende for, hvorvidt en netshopper vælger at blive hængende lige præcis på din hjemmeside. At det bliver din hjemmeside, der placerer sig blandt dem, der formår at tiltrække sig opmærksomheden i konkurrencen med verdens i dag over 1000 milliarder hjemmesider. Læs mere her.
Tiltræk publikum
Hjemmesidens layout skal i dag planlægges ned i den mindste detalje i forhold til, hvilket udvalgt publikum virksomheden ønsker at tiltrække. Levende grafikker kan være gode til de mere underholdningsorienterede hjemmesider, mens de mere seriøse forretningsorienterede hjemmesider normalt vil gå efter et mere konservativt design. Men selv sådanne klassiske opdelinger er i opbrud, og en klogt udtænkt animation kan i dag pludselig alligevel være noget, som kan få den videnstunge hjemmeside til at stikke positivt ud. Grænsen mellem succes og fiasko er i dag hårfin vil udelukkende lade sig identificere gennem grundige analyser af virksomhedens specifikke kundegrundlag.
Ekstrem konkurrence
Den høje kompleksitet i de moderne hjemmesider og den ekstreme konkurrence om positiv opmærksomhed på nettet gør, at de fleste seriøse små og mellemstore virksomheder i dag allierer sig med et professionelt webbureau. En tidssvarende hjemmeside er i dag noget langt de fleste virksomheder er nødsaget til at investere i. Til gengæld kan den så se frem til mærkbare resultater i form af betydeligt større aktivitet på hjemmesiden, flere leads og i sidste ende, det, som det hele jo handler om – mere salg. En professionel hjemmeside er i dag helt afgørende for at optimere virksomhedernes salg, indtjeningen og dermed i sidste ende bundlinjen.