Med den verden vi lever i i dag, kan vi nærmest ikke få nok af teknologi – for nærmest alt arbejde foregår med en eller anden form for teknologisk indblanding i den daglige arbejdsgang. Det er smartere, lettere, mere effektivtit – og på den måde også bedre for virksomhederne ift. at kunne vækste. Arbejder I meget med data i virksomheden, kan det i den grad være en fordel at overveje at arbejde med et GIS-system. Hvorfor? Ja, det kan du blive klogere på i denne artikel.
…For hvad er GIS egentligt?
GIS er et system, som arbejder med data. Det er et computerbaseret system, der analyserer, administrere, lagre, præsentere og kortlægger geografisk data – også kendt som geodata. Med andre ord er det et system, som gennem teknologiske værktøjer kan fremstille geografiske kort og dermed analysere geografisk information. Typisk bruges GIS til arbejdsopgaver inden for forsikring, telekommunikation, planlægning, transport, logistik med mere.
GIS’ funktionalitet
Langt de fleste virksomheder, som anvender GIS, oplever generelt, at det har en stor funktionalitet. Nogle af de ting, som GIS-systemer nemlig kan er:
- Identificering af problemer som på en given grad har en geografisk tilknytning.
- Reagere på begivenheder, fx kan et kort givet et øjebliksbillede af om der fx hænder et voldsomt uvejr.
- Prognoser; GIS-systemet kan lave forudsigelser, og dermed give et overblik over konsekvenser ved udvikling af arealanvendelse.
Der findes mange flere funktioner, men disse kan du med fordel orientere dig om online, hvor du kan få gis support.
Den rette gis support
Husk at inden virksomheden begynder at begå sig med GIS-systemer, vil det være en rigtig god idé at få dedikeret gis support geoinfo. Her kan du nemlig få sparring og rådgivning i forhold til, hvad der er af behov for din virksomhed, og på hvilke områder I måtte have brug for et GIS-system.