Grundlaget for alle virksomheders eksistens er en målsætning om økonomisk overskud og vækst. Der er i dag stor konkurrence om kunderne, og det er derfor nødvendigt at virksomheder sælger produkter af produkter, og ikke mindst skiller sig ud på den ene eller anden måde.
Det er i stigende grad nødvendigt at være tilstede på internettet og ikke mindst på de sociale medier. Det er for alle typer virksomheder blevet nødvendigt at være aktiv på sociale medier og ikke mindst være tilstede, så kunder let kan få svar på deres forespørgsler.
Gennemgå virksomhedens hjemmeside kritisk
Det er først og fremmest en nødvendighed for alle virksomheder at investere i en hjemmeside som er flot og troværdig. En hjemmeside er din virksomheds ansigt udadtil, det som folk ser på din hjemmeside, danner i høj grad en specifik opfattelse af din virksomhed hos den enkelte bruger. Det er derfor vigtigt at investere nogle ressourcer i opbyggelsen af din virksomheds hjemmeside.
Det er vigtigt at have et overskueligt layout, som gør at brugeren har lyst til at blive på din hjemmeside, og ’interagere’ med din hjemmeside. Interaktionen er fra brugerens side udtryk for, at du på en eller anden måde har fanget brugerens interesse. Du kan med Google Analytics holde styr på, hvor mange af dine ’besøgende’ som rent faktisk interagerer med din hjemmeside.
Brug de sociale medier
Når du har styr på din hjemmeside, kan du begynde at bruge de sociale medier til at skabe noget trafik til din hjemmeside.
Virksomheder bruger i dag mange penge og ressourcer på bureauer, som udelukkende arbejder med digital markedsføring for at øge trafik til hjemmeside og ikke mindst salget. Det kan være en stor fordel at hyre et eksternt bureau, hvis ikke man selv har de nødvendige kompetencer. Pengene bliver oftest hurtigt tjent hjem igen, hvis annonceringen på de sociale medier går som den skal.
Grunden til at det kan være en fordel at hyre et eksternt bureau er, at det er vigtigt at have det rette content, som fanger målgruppen. Disse bureauer kan hjælpe med at identificere din virksomheds målgruppe.
Sørg for at Google kan finde dig
Det er udover at investere i de sociale medier, også essentielt at bruge noget krudt på Google. Ved brug af ’søgeordsoptimering’ kan du lade Google hjælpe dig med at blive fundet af potentielle kunder. Hvis ikke du selv har forstand på opgaven, kan de tidligere nævnte bureauer som arbejder med digital markedsføring også hjælpe dig med denne opgave.
Hvis ikke du ønsker at hyre et eksternt bureau, kan du med stor fordel rekruttere en person som tidligere har specialiseret sig med digital markedsføring. Konsulenthuset Ballisager specialiserer sig bl.a. med rekruttering, og kan af virksomheder benyttes til at få hjælp til rekrutteringsprocessen. Det kan være en fordel at bruge et eksternt bureau til rekruttering, da det øger chancen for at du får rekrutteret den rette person.
Øg din viden
Det er aldrig en dårlig investering at investere tid i ny læring. Det kan være til stor fordel for en virksomhed, at lederen og/eller medarbejderne bruger tid på kompetenceudvikling. DTU Executive Business Education tilbyder eksempelvis en række uddannelser, som er rettet mod virksomheder, som ønsker at kompetenceudvikle. Det er endda muligt at få skræddersyet uddannelser, som søger at kompetenceudvikle inden for specifikke områder. Formålet med uddannelserne er at gøre virksomheder i stand til, at afvikle udfordrende problemstillinger.